Volvo a lansat un nou model electric: de ce este special EX30
Primul SUV subcompact „mic, dar puternic” Volvo este special.
Acesta nu va fi doar cel mai accesibil model al mărcii – cu un preț de pornire de 36.590 de euro în Germania – va fi și cel mai rapid al său.
Această combinație este unul dintre motivele pentru care CEO-ul Volvo, Jim Rowan, este încrezător că EX30 va juca un rol cheie în a ajuta producătorul de automobile să-și atingă obiectivele pentru 2025 de a crește vânzările globale cu 95% față de anul trecut, la 1,2 milioane, jumătate dintre aceste modele fiind electrice.
El a spus că Volvo se așteaptă ca EX30 să fie unul dintre cele mai bine vândute mărci în următorii ani și că „va contribui în mod semnificativ la obiectivele noastre de creștere și profitabilitate”.
Volvo vrea să-și crească marja de profit operațional în intervalul de 8 până la 10% până la jumătatea deceniului, comparativ cu aproximativ 7% anul trecut.
Poate fi comandat
Volvo a început să preia comenzi pentru EX30 în Europa și Statele Unite, urmând să urmeze și alte piețe. Livrările mașinii vor începe la începutul anului 2024.
„Ne place să spunem că EX30 este mic, dar puternic, pentru că dă rezultate pe care le vrei de la un Volvo, dar într-un pachet mai mic”, a spus Rowan în timpul debutului mașinii.
Versiunea de cea mai bună performanță a EX30 complet electric va accelera de la 0 la 100 km/h în 3,6 secunde, ceea ce o face mașina Volvo cu cea mai rapidă accelerație.
Acea performanță vine de la varianta EX30 care îmbină o baterie cu litiu, nichel, mangan și cobalt (NMC) cu motoare electrice pe axele față și spate.
Varianta cu tracțiune integrală va oferi 422 CP de la bateria sa de 69 de kilowați-oră și două motoare (154 CP pe puntea față și 268 CP pe spate). Modelul oferă un cuplu de 523 de newtoni metri. Autonomia va fi de 460 km, conform testelor preliminare conform standardului WLTP, în timp ce capacitatea sa de încărcare de până la 153 kW înseamnă că bateria poate fi mărită la 80% de la 10% în mai puțin de 27 de minute.
Pentru clienții care prețuiesc autonomia față de performanță, Volvo va oferi o variantă cu baterie de 69 kWh și un motor, pe puntea din spate, care se estimează că va oferi o putere de până la 268 CP și o autonomie de rulare de 480 km.
Versiunea de bază a EX30, care va fi oferită pentru 599 de euro pe lună în cadrul planului de abonament Care by Volvo în Europa, va oferi 344 km de autonomie de la bateria sa litiu-fier-fosfat de 51 kWh. Va fi primul Volvo care va oferi bateria LFP.
În noiembrie anul trecut, Rowan a declarat că Volvo va fi capabil să mențină costul EX30 la un nivel scăzut, folosind o platformă comună și luând în considerare bateriile LFP pentru modelul său de bază. Drept urmare, prețul de pornire al EX30 în Germania este mai mic ca SUV-ul mic Opel Mokka Electric cu peste 3.600 de euro.
Ceilalți rivali complet electrici ai EX30 includ platforma sa produsă în China, Smart #1 (ambele sunt susținute de Sustainable Experience Architecture, sau SEA), MG4, MG ZS EV și Opel/Vauxhall Mokka Electric.
În Europa, EX30 va concura și cu modele precum Audi Q2, Mini Countryman, DS 3 Crossback și hibridul Lexus LBX care a fost dezvăluit la începutul acestei săptămâni.
Sisteme de siguranță esențiale
EX30 va fi primul model Volvo care oferă o alertă de deschidere a ușii, avertizând oamenii din interiorul mașinii prin semnale vizuale și audio dacă sunt pe cale să deschidă ușa în fața unui biciclist care trece sau a altui utilizator al traficului.
Sistemul va face parte din echipamentul standard de siguranță al EX30.
Așa-numitele accidente cu uși reprezintă până la o cincime din toate accidentele raportate cu bicicleta în unele orașe. Potrivit Cycling UK, în medie, 60 de persoane sunt ucise sau grav rănite de ușile mașinii în fiecare an numai în Regatul Unit.
Volvo va fi al doilea membru al Zhejiang Geely Holding Group care va oferi tehnologia după Smart #1.
Alte caracteristici de siguranță standard ale EX30 includ un sistem de alertă a șoferului cu un senzor în spatele volanului care detectează mișcările ochilor și feței de aproximativ 13 ori pe secundă.
Sistemul caută semne că șoferul este distras, somnolent sau neatent în alt mod și oferă un avertisment.
Cel mai ecologic EV din gama
EX30 va fi, de asemenea, cel mai ecologic vehicul electric Volvo de până acum.
De când a anunțat în 2019 că dorește să devină o companie neutră din punct de vedere climatic până în 2040, Volvo Cars a căutat modalități de a reduce amprenta de carbon.
Prin combaterea emisiilor de-a lungul întregului ciclu de producție și de viață al EX30, Volvo spune că a redus amprenta totală de carbon a SUV-ului mic la peste 200.000 km conduși la mai puțin de 30 de tone metrice.
Aceasta este cu 25% sub amprenta de carbon a vehiculelor electrice C40 și XC40.
Volvo își propune să reducă emisiile totale de CO2 per mașină cu 40%, până la 31,8 tone de CO2 per mașină până în 2025, de la 53 de tone în 2018.
În plus, aproximativ 17% din toate materialele plastice din mașină, de la componentele interioare până la barele de protecție exterioare, sunt reciclate – cel mai mare procent din orice mașină Volvo până în prezent.
Volvo EX30 va fi construit în Zhangjiakou, China, într-o fabrică alimentată în principal cu energie neutră din punct de vedere climatic, inclusiv electricitate 100% neutră din punct de vedere climatic, a spus Volvo, adăugând că 95% dintre furnizorii de nivel 1 ai SUV-ului s-au angajat să utilizeze 100% surse regenerabile de energie în producția lor până în 2025.
Volvo a mai spus că așa-numitul impact de CO2 al modelului EX30 pe toată durata vieții sale este estimat la 18 tone metrice, comparativ cu 26,5 tone pentru C40.
Tehnologie mai simplă, mai eficientă
Volvo a proiectat și proiectat EX30 pentru a minimiza costurile fără a sacrifica natura premium a mărcii.
„Am prioritizat ceea ce este important pentru marcă”, a spus Akhil Krishnan, șeful programelor pentru mașini mici Volvo. „În loc să luăm costurile de pe suprafețele și materialele interactive, am eliminat costurile de pe electronice și tehnologie, făcându-le mai simple și mai eficiente.”
Volvo a consolidat difuzoarele ușii din față într-o bară de sunet de sub parbriz și a mutat comutatoarele geamurilor în consola centrală. Acest lucru a sporit capacitatea de depozitare a ușilor și a redus costurile și complexitatea de producție.
Urmând exemplul lui Tesla, Volvo a abandonat grupul de instrumente. Acesta a mutat informații esențiale de conducere, cum ar fi nivelurile de viteză și autonomie, pe un afișaj de infotainment de 12,3 inchi, care rulează sistemul de operare Android Automotive, alimentat de serviciile Google.
„Tema de bază este centralizarea”, a spus Speciale. „Am centralizat o mulțime de elemente care, în mod normal, ar conduce costurile într-o mașină de segment superior”.
Consola centrală maximizează versatilitatea cu un sistem de glisare pentru a găzdui articole de diferite dimensiuni, cum ar fi o geantă de mână sau un smartphone.